O flacără coboară din ceruri
Una dintre puţinele minuni care au loc, în fiecare an, în
zilele noastre este aceea a apariţiei Sfintei Lumini la Sfântul Mormânt în
noaptea de Înviere, adică a acelei lumini neaprinse de mână omenească.
Asupra acestui fapt există numeroase mărturii, sute şi
sute de credincioşi fiind prezenţi în momentul când, în noaptea Învierii lui
Hristos, luminează pe pământ pentru câteva minute un foc nematerial, o lumină
care poate fi ţinută în mână fără a te arde.
Minunea are loc de Paştele Ortodox
Minunea se întâmplă
în fiecare an, de Paştele Ortodox, care este sărbătorit la o dată
diferită de cel catolic şi protestant, din cauza folosirii calendarului iulian,
şi nu a celui gregorian, utilizat în Occident.
Sfânta Lumină se aprinde în Ierusalim, pe Mormântul Domnului
nostru Iisus Hristos, în Sâmbăta Mare, ziua, între orele 12.30-14.30, în timpul
în timpul Vecerniei Mari.
Biserica Învierii Domnului, în care se află
Sfântul Mormânt al Domnului Turla mare a bisericii (de fapt, o cupolă), care se
vede în partea stângă, se află deasupra mormântului
|
Un miracol mai puţin cunoscut
Miracolul ceresc al Focului Sacru este puţin cunoscut şi
popularizat, deoarece Patriarhia Ortodoxă din Ierusalim nu a îngăduit nimănui
să vulgarizeze acest moment sublim.
Nici chiar populaţia de astăzi a Ierusalimului nu este la
curent cu miracolul divin al venirii Sfintei Lumini, căruia nu i se dă
importanţa cuvenită. Sunt israelieni care nu ştiu exact ce se întâmplă in
Biserica Sfântului Mormânt în Sâmbăta Mare.
Mărturii româneşti
Românii au avut ocazia să afle despre ceremonia Focului
Sacru din cartea părintelui Iosif TRIFA, "Pe urmele Mântuitorului",
după un pelerinaj românesc la Locurile Sfinte, din anul 1925.
Ulterior au mai asistat la acest miracol şi alţi preoţi
români, care au adus mărturie despre Focul Sacru în faţa creştinilor ortodocşi.
Unul dintre aceştia este şi prof. Ion LAZĂR, care a scris apoi cartea
"Lumină din lumină".
O
altă
mărturie este
cea a părintele CLEOPA ( în Pelerinul român), care a fost la locurile sfinte în anul 1974 cât şi cea a Pr. Prof. Constantin GALERIU („Duhovnici români în dialog cu tinerii”) din anul 1993.
Cum se manifestă?
Lumina Sfântă se manifestă diferit de la un an la altul:
ca o stea strălucitoare, ca roua, ploaia sau zăpada strălucitoare ori nori, ca
înger sau porumbel, ca flăcări de foc care nu mistuie, ca sclipiri de lumină
sau ca fulgere, ca o lovitura de trăsnet, ca o lumină albastră care creşte în intensitate
şi devine albă.
Timp de aproximativ trei minute, flacăra lumânărilor
aprinse din Focul ceresc nu arde, iar credincioşii îşi ating faţa, gura,
mâinile, hainele, spre binecuvântare si tămăduire.
Mormântul păzit
Sfântul Mormânt este controlat încă din noaptea Vinerii
Mari, după prohod, de către câţiva poliţişti civili necreştini - un arab, un
turc si o persoana din partea statului Israel. Ei verifica ca toate obiectele
din interior să nu aibă vreo sursa de foc, verifica lespedea Sfântului Mormânt
si controlează corporal pe arhiereul grec care presară vata pe mormântul
Domnului.
Apoi se sting
toate luminile si se pecetluieşte uşa Sfântului Mormânt cu doua mari peceţi,
benzi de pânză albă cu ceara şi sigilii la capete, în forma de X. Gardienii
rămân de pază la uşa Mormântului, până când se aprinde Sfânta Lumina.
Patriarhul percheziţionat
Sâmbătă în jurul orei 12, patriarhul se dezbracă, si
rămâne numai în stihar alb, cu epitrahil, mânecuţe şi brâu. Mai întâi este
controlat peste tot de poliţiştii necreştini, în prezenta reprezentanţilor
oficiali armeni, catolici şi copţi, să nu aibă vreo sursă de foc.
Apoi patriarhul desigilează uşa Sfântului Mormânt, prin
ruperea peceţilor şi întră în prima încăpere, numită "Capela
Îngerului," însoţit, după tradiţie, de un arab musulman
În această imagine se vede prima încăpere din
mormânt, Capela Îngerului şi în spate uşa către mormântul propriu-zis
|
Mărturia Patriarhului
Iată ce spune Patriarhul Ierusalimului Diodorus despre
aceasta:
"Intru în Mormânt şi îngenunchez cu frică sfântă în
faţa locului unde a zăcut trupul lui Hristos după moarte şi de unde a înviat.
Îngenunchind în faţa acestui loc unde El a înviat din morţi suntem aduşi în
imediata apropiere a Învierii sale slăvite.
Catolicii si protestanţii numesc biserica aceasta
Biserica Sf. Mormânt. Noi o numim Biserica Învierii.
Învierea este
pentru creştinii ortodocşi centrul credinţei. Prin Învierea Lui, Hristos a
câştigat victoria finală asupra morţii, nu doar asupra morţii sale ci si asupra
morţii celor ce sunt aproape de El."
Lumina „Nedefinită”
"Îmi găsesc drumul prin întuneric în camera
interioară unde cad în genunchi. Aici spun anumite rugăciuni care ne-au fost
transmise de-a lungul secolelor si după aceea aştept. Câteodată aştept câteva
minute, dar în mod obişnuit minunea se întâmplă imediat după ce am spus
rugăciunile.
Din mijlocul pietrei pe care a fost culcat Iisus se
revarsă o lumină nedefinită, în mod normal cu o tentă albăstruie, dar culoarea
se poate schimba şi lua multe nuanţe. Nu poate fi descrisă cu cuvinte omeneşti. “
Se anunţă venirea patriarhului şi a soborului său. Prapurii merg înaintea întâistătătorului
Bisericii din Ierusalim
|
“Lumina răsare din piatră”
„Lumina răsare din piatră ca şi ceaţa care se ridică
deasupra unui lac, piatra pare a fi acoperită de un nor, dar este lumină.
Lumina se comportă diferit în fiecare an. Uneori acoperă doar piatra, alteori
luminează tot Mormântul, aşa încât oamenii de afară văd Mormântul plin de
lumină. Lumina nu arde! Niciodată nu mi-am ars barba în toţi cei 16 ani de când
sunt Patriarh al Ierusalimului şi am primit Focul Sfânt. Lumina are alta
consistenţă, diferită de lumina focului care arde în candelă.
La un moment dat Lumina se înalţă şi formează o coloana
în care focul este de natură diferită, aşa că pot aprinde lumânările mele de la
ea. După ce am primit flacăra, ies şi dau Focul întâi Patriarhului Bisericii
Ortodoxe Armene, apoi Patriarhului Copt şi după aceea tuturor celor prezenţi în
Biserică."
Mărturia unei persoane aflate în biserică
De această persoană ne vorbeşte părintele GALERIU (17 aprilie 1993): „Când
am privit spre Biserica Golgotei, am
văzut o femeie cu cele 33 de lumânări aprinse. Această femeie este din
Bucureşti se numeşte Ioana Elena Corneanu şi iată ce mărturiseşte:”
„Înghesuită şi mişcată de valul lumii îmi plângea inima. Parcă mă vedeam
părăsită de Dumnezeu – Doamne m-ai lepădat de la faţa Ta! Patriarhul a intrat
în Sfântul Mormânt. Mă rugam cu lacrimi.
Deodată, apar fulgere de lumini şi scântei, ca mărgelele, ca globuleţele.
Închid o clipă ochii, ca fulgerată, iar când îi deschid văd mănunchiul de 33 lumânări aprins. Lumea
aprinde de la mine. Faţa îmi este
scăldată în lacrimi”.
Mărturia unei persoane aflate în afara bisericii
Am stat afară la 100 m de biserică în curtea din faţă
unde erau deja sute de oameni. Era prima dată când eram acolo şi nu ştiam când
şi cum vine Sfânta Lumină, când deodată pe la ora 12 s-a făcut brusc tăcere şi
instinctiv m-am uitat la cer (căci asta se simte în aer acolo, e ca şi cum
câteva minute timpul se opreşte), atunci mi s-a părut că cerul de deasupra
bisericii fierbe cum fierbe apa în clocot şi dinspre răsărit veneau nişte
valuri azurii care puteau fi nişte nori dar nu erau nori pentru că se terminau
exact deasupra bisericii.
Imediat după aceia am auzit clopotele şi strigătele de
bucurie ale mulţimii şi am văzut lumânările care se aprindeau din mână în mână.
Întotdeauna lumina a venit doar la ortodocşi
Ori de câte ori non-ortodocşii au încercat sa obţină
Lumina Sfântă, tentativele lor au eşuat lamentabil. Se cunosc cel puţin trei
astfel de încercări. Una dintre cele mai memorabile a avut loc în anul 1579, în
timpul ocupaţiei otomane a Ierusalimului.
Patriarhul ortodox a fost nevoit sa meargă într-o
biserică alăturată, pentru a fi cât mai aproape de altarul unde în fiecare an
are loc minunea. Dintr-o dată, un fulger a lovit năpraznic mijlocul coloanei de
marmură din incinta curţii interioare a Bisericii şi a crăpat-o, iar prin
fisură, Focul Sfânt a trecut drept spre lumânarea Patriarhului, pe care a
aprins-o.
Sfânta Lumină, care vreme de câteva minute, nu arde. O lumină minunată, care
vine să ne lumineze sufletele pentru încă un an de zile
|
În loc de concluzie
Cine vrea să vadă o mare minune a zilelor noastre, cine
doreşte să se întărească mai mult în credinţă, să meargă la Mormântul Domnului
de Sfintele Paşti şi va vedea minune negrăită. Persoana care experimentează o
astfel de minune pleacă de la Ierusalim complet schimbată. Pentru mulţi dintre
cei care participă la ceremonie, viaţa se împarte in două mari perioade:
“înainte” si “după” miracolul Luminii Sfinte de la Ierusalim.
Stâlpul de piatră (care se află la intrarea în
Biserica Învierii Domnului) de unde a ieşit Sfânta Lumină în 1580, când armenii
i-au împiedicat pe ortodocşi să intre în biserică de Sfintele Paşti
|
Stiinta confirma minunea de la Sfantul Mormant
Andrei Volkov, 52 de ani. Doctor in stiinte
fizico-matematice, coordonatorul
laboratorului sistemelor ionice din Rusia al Institutului
de energie atomica in
numele lui Curciatov.
A hotarit sa desfasoare un experiment stiintific in
biserica Mormintul Domnului in Ierusalim. Volkov a presupus ca flacara Luminii
Sfinte este o descarcare de plasma (plasma – substanta gazoasa puternic
ionizata, ale carei proprietati fizice sint determinate de existenta ionilor si
a electronilor in stare libera).
In acest sens, savantul a venit cu ideea unui experiment
simplu, dar curajos –sa masoare radiatia electromagnetica in biserica Sfintului
Mormint chiar in momentul pogoririi Luminii Sfinte.
Savantul a reglat dispozitivele: daca in timpul pogoririi
Luminii Sfinte se va
inregistra un salt al cimpurilor electromagnetice atunci
calculatorul il va
fixa. Daca flacara este doar un truc care se “joaca”
pentru credinciosi (o
astfel de explicatie a fenomenului bintuie pina acum nu
doar printre atei, ci si printre unii teologi cu renume) – atunci nici un fel
de salt nu se va produce.
“Timp de 6,5 ore de observare a fonului electromagnetic
in biserica,
dispozitivul a fixat marirea intensitivatii radiatiei de
2 ori exact in momentul
pogoririi Luminii Sfinte. Acum este deja clar ca Lumina
Sfinta nu este facuta de oameni. Aceasta nu este o amageala, o mistificare:
“urmele” sale materiale pot fi masurate” – a spus savantul.
Prăznuirea Sfintelor Paşti la Ierusalim, în anul 1941Patriarhul ortodox al Ierusalimului, Timotei (1935-1955) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu