Început
de iulie…
Seara,
teii miros galben-auriu, iar salcâmul, abia golit de floare, tace alburiu şi
diafan, ca un amoraş adormit. Irişii stinşi adie a mov timid, palid, dar
regina-nopţii aruncă parfum îmbătător de argintiu, alb-verde, ştiut fiind că
florile albe au cel mai puternic parfum.
Și
cad, o dulce ploaie,
Pe
creștetele-a doi copii
Cu
plete lungi, bălaie”
(Luceafărul).
Sensibil
la frumuseţile naturii, Mihai Eminescu a cântat în versuri nemuritoare nu numai
“codrul, frate cu românul”, ci şi anumiţi arbori care l-au impresionat în
viaţă: teiul, bradul, stejarul, salcâmul, plopul etc. Teiul este copacul cel
mai îndrăgit de marele poet. În fiecare an când teiul e-n floare, fără să vrem
ne gândim la Eminescu.
Şi Dacă De Cu Ziuă...
Si daca de cu ziua se-ntâmpla sa te vaz
Desigur ca la noapte un tei o sa visez,
Iar daca de cu ziua eu întâlnesc un tei
În somnu-mi toata noaptea te uiti în ochii mei.
|
Ca un adevărat monument al naturii, teiul în floare
domină nu numai văzduhul, ci şi universul poetic eminescian. Pentru Eminescu,
“teiul vechi şi sfânt înseamnă floarea dragostei fericite şi a somnului cu vise
plăcute (...); e pomul iubirilor norocoase, iar florile lui au darul unor
amulete magice, pentru împlinirea dorinţelor” - preciza criticul literar Şerban
Cioculescu.
Prin
părţile noastre şi ale Ipoteştilor, în zona în care a crescut şi s-a format
Mihăiţă, “copilul nepereche”, teiul este destul de răspândit. Poetul însuşi se
lăuda bunului său prieten, Ion Creangă, că personal a plantat doi tei în
grădina casei din Ipoteşti.
La
Iaşi, în Parcul Copou pașii poetului Eminescu mai dăinuie încă prin prezența
“Teiului lui Eminescu” sau “Copacul îndrăgostiţilor”ce “capătă valoarea unui monument
viu, cel mai prețios poate, din câte s-au închinat marelui și nefericitului
poet.”
Teiul
uriaș, bătrân de peste 200 de ani își
deschide florile în fiecare primăvară semn că romantismul si poezia nu au murit
încă.
La
umbra lui îşi găsea, deseori, marele poet inspiraţia şi liniştea sufletească.
Ani
la rand a pândit în parc perechea de îndrăgostiți Eminescu, Veronica Micle rămânând
și astăzi mărturie nescrisă a iubirii lor.
Bun
cunoscător al folclorului şi al mitologiei româneşti, Eminescu ştia că
“bătrânii oieri” vedeau în pomii lor sacri sălaşul unor divinităţi. Pornind de
la aceste concepţii populare, poetul scrie “Povestea Dochiei şi ursitoarele”,
în care o “văduvioară tinerea” îşi leagănă pruncul depănând povestea neamului
românesc. Locuinţa Dochiei e “la temei de codri deşi”, pe lângă “un ochi voios
de iaz”, străjuit de “doi tei ca nişte fraţi”, la umbra cărora era bordeiul ei.
Dochia adoarme în leagănul ramurilor şi visează că “teiul vechi i se deschide”
şi din el ies ursitoarele, trei zâne cu stea în frunte,
care-i menesc pruncului
să fie “mare împărat”, viteaz fără seamăn şi “... cuminte/ În purtare şi
cuvinte,/ Şi isteţ (...) cu duhul/ Cum e luna şi văzduhul...”. O zână ghiceşte
dorinţa nerostită a mamei şi dăruieşte copilului nemurirea: viaţă făr’ de
moarte şi tinereţe fără bătrâneţe.
Zânele se întorc în teiul lor, “Teiul vechi
se reînchide” iar mama şi pruncul “au visat acelaşi vis...”. Iată cum mitul transparent
acoperă o legendă patriotică, născocită de Eminescu, pentru a întrupa
perenitatea neamului românesc. Încă de pe vremea geto-dacilor, teiul conferă şi
Dochiei tinereţe veşnică, de zeiţă:
“Teiu-acesta am sădit,
Creşte
teiul şi-nfloreşte
Şi
viaţa mi-o umbreşte
Şi
în umbra-i cum trăiesc,
Eu
nu mai îmbătrânesc”.
În
legenda lirică “Peste codri sta cetatea...”, teiul este mijlocitorul unei
iubiri de basm, norocos împlinită între Sburătorul din poveste şi
“Domniţa
dusă
Si
pe gânduri multe pusă
Teiul-nalt
crescut sub geamuri
I-au
întins vreo două ramuri
Încărcate-nfloritoare,
Şi
frumos mirositoare...”.
În
prima versiune a “Luceafărului”, după basmul “Fata-n grădina de aur”, Florin,
feciorul de împărat
“... sub un tei el de pe cal se dete,
Se-ntinse
leneş, jos pe iarba moale
Din
tei se scutur’ flori în a lui plete
Şi
mai că-i vine să nu se mai scoale...”.
Tânărul
împărat adoarme la umbra dulce şi visează frumos, îmbătat de mirosul florilor
de tei.
În
poezia “Făt-Frumos din tei” apare teiul ca un simbol al iubirii norocoase. Ca
să nu se călugărească, frumoasa Blanca fuge
“În mijloc de codru
Lângă
teiul-nalt şi vechi”,
unde
se întâlneşte cu Făt-Frumos din tei. Din primele priviri ei se îndrăgostesc:
“Cu
ochii mari la ea se uită
Plini
de vis,duioşi plutind,
flori de tei în păru-i negru
Şi
la şold un corn de-argint”.
Obsesia
florală olfactivă se manifestă la Eminescu şi în poezia autobiografică “Fiind
băiet păduri cutreieram”, în care tânărul Mihai, culcat lângă izvor,
se bucură
de farmecul codrului, când
“Un
freamăt lin trecea din ram în ram
Şi
un miros venea adormitor
(...) Alături teiul vechi mi se deschise,
Din
el ieşi o tânără crăiasă”.
Dragostea
de natură a copilului se împleteşte cu extazul în faţa unei iubiri imaginare,
zămislită de acest peisaj fabulos.
În
elegia “Mai am un singur dor”, poetul îşi imaginează moartea ca pe un “somn lin
la
marginea mării”,
având
codrul aproape.
Poetul
doreşte să nu-l plângă nimeni după moarte, iar la creştet
“teiul
sfânt
Să-şi
scuture creanga...
”
şi să fie “troienit cu drag” de “aduceri-aminte”.
Natura devine astfel un templu măreţ, care i-a
ocrotit viaţa şi iubirea, o zeitate capabilă să-i vegheze şi moartea ca odihnă
veşnică.
“O singură dată teiul, floarea dragostei
fericite şi a somnului cu vise plăcute, e asociat, curios, cu copacul de
cimitir, chiparosul. Cele patru versuri revin de câte trei ori în baladele
dacice ”Sarmis” şi ”Gemenii” (Șerban Cioculescu):
“Se
clatin visătorii copaci de chiparos
Cu
ramurile negre uitându-se în jos,
Iar
tei cu umbra lată şi flori până-n pământ
Spre
marea-ntunecată se scutură de vânt”.
Ilustrul
critic literar a vrut să pună în lumină şi această unică abatere a tonusului
vital eminescian. Aşadar, genialul nostru poet a iubit aşa de mult teiul, încât
a dorit ca şi pe mormântul său, “Copacul îndrăgostiţilor” să-şi scuture florile
şi frunzele, sub umbra protectoare, ca în copilăria cea fericită din Ipoteşti
şi ca într-o reeditare a paradisului pierdut... Străjuit de teiul vechi şi sfânt,
sădit la căpătâi, Eminescu îşi doarme somnul de veci “somnul dulce, somn uşor”
fără vise, sub ploaia blândă a florilor de tei.
”Pe
genunchii mei sedea-vei,
Vom
fi singuri-singurei,
Iar
în par înfiorate
Or
sa-ti cada flori de tei
…………………….
Adormind
de armonia
Codrului
bătut de gânduri,
Flori
de tei deasupra noastră
Or
să cadă rânduri-rânduri."
Dorința
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu