Coliva, făcută din grâu zdrobit şi fiert, îndulcit cu miere, a fost darul Domnului pentru creştinii din Constantinopol, prigoniţi de împăratul Iulian Apostatul. La vremea aceea, în anul 361, când Iulian a urcat pe tronul Imperiului Bizantin, a încercat să reinstaureze păgânismul şi să diminueze puterea clerului creştin. Renunţase la credinţa în Dumnezeu cu zece ani în urmă, atras fiind de credinţele orientale şi de practicile magice.
Se închina idolilor şi îi alunga pe creştini
din lăcaşurile lor de rugăciune.
Se spune că, în cel de-al doilea an al domniei
sale scurte, Iulian a dat ordin guvernatorului oraşului să stropească bucatele
din piaţă cu sângele jertfit idolilor.
Împăratul voia să îi sfideze şi să îi
batjocorească pe credincioşii care, fără ştirea lor, ar fi păcătuit mâncând
bucatele prihănite.
Dar Dumnezeu l-a trimis pe sfântul Teodor Tiron să îi apere
pe creştini, să nu se abată de la credinţa lor.
Chiar în prima săptămână a
Postului Mare, sfântul i-a apărut în vis Arhiepiscopului Eudoxie al
Constantinopolului şi i-a poruncit să îi înveţe pe toţi credincioşii să nu
cumpere nimic de mâncare din pieţele oraşului.
Tot el i-a învăţat, ca să nu
sufere de foame, să mănânce grâu fiert, îndulcit cu miere.
O hrană simplă,
curată şi îndestulătoare, căreia sfântul i-a spus colivă. Nu mult după minunea
care i-a salvat pe credincioşii din Constantinopol, a fost rânduită în calendar
sărbătoarea Sf. Mare Mucenic Teodor în prima sâmbătă a Postului Mare, numită şi
sâmbăta colivelor.
Semnificaţia
colivei
Hrană, la începuturi, coliva care i-a ajutat
pe credincioşi să treacă de ispită a căpătat cu timpul o semnificaţie aparte,
legată de pomenirea şi cinstirea morţilor.
Grâul curat şi zdrobit, care se pune
la fiert, închipuie trupul celui care ne părăseşte şi care s-a hrănit în timpul
vieţii cu pâine, cu grâu.
Mierea care îndulceşte fiertura reprezintă virtuţile
celor care au plecat dintre noi ori dulceaţa vieţii veşnice pe care credem că ei
au dobândit-o prin moarte.
În ritualul slujbelor, coliva este o ofrandă
pe care o aducem sufletelor celor dispăruţi şi este, totodată, simbolul
credinţei noastre în nemurirea sufletului.
De aceea, coliva se face la parastasele de
pomenire, la 40 de zile de la deces, la trei luni, la şase şi la nouă luni,
apoi la un an şi în fiecare an, până se împlinesc şapte ani de la înmormântare.
Coliva se duce la biserică şi în sâmbetele
morţilor, alături de colaci, vin şi lumânări, care închipuie Trupul, Sângele şi
Lumina Mântuitorului. În timpul unor slujbe, vasul cu colivă e ţinut în aer de
preoţi şi legănat, obicei care se păstrează din ritualurile religioase vechi ca
semn al legăturii dintre cei vii şi cei morţi, pe care îi pomenim.
Artă pe colivă
În unele mănăstiri, măicuțe și călugări cu har ”scriu”
adevărate icoane, opera de artă.
Astăzi, totul s-a mutat în laboratoarele cofetăriilor,
multe dintre colivele actuale semănând mult cu torturile. Mai nou, unele firme
comercializează și „înghețată de colivă”. Între tradiție și actualitate, coliva
rămâne o realitate a Bisericii. Indiferent de formă, indiferent dacă respectă
sau nu canoanele tradiționale, coliva este semnul văzut al credinței noastre în
înviere, dogma fundamentală a credinței noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu