Un simbol al Sfintei Sarbatori Pascale este reprezentat de ouale rosii. Bucurie pentru adulti, dar mai ales pentru copii, de Paste, toate ouale din casele oamenilor capata o alta culoare. Fie ca sunt vopsite in mod natural cu foi de ceapa si cu frunze lipite pentru diverse forme, fie ca se folosesc vopselele multicolore gasite in orice magazin, ouale rosii se vor gasi de sarbatori pe orice masa si vor da un plus de culoare acestor zile. Alaturi de pasca, friptura de miel si cozonaci, ouale reusesc sa imbogateasca masa de sarbatori, iar zilele de dupa Inviere incep cu ciocnitul oualor.
Ciocnitul oualor se face dupa reguli precise: persoana mai in varsta (de obicei barbatul) ciocneste capul oului de capul oului tinut in mana de partener, in timp ce rosteste cunoscuta formula "Hristos a inviat", la care se raspunde "Adevarat a inviat".
In perioada Pastelui si pana la Rusalii, portile Raiului sunt deschise, iar mortii din iad sunt si ei lasati sa se odihneasca. Familiile care pastreaza vechiile traditii pun ouale langa icoane sau in hrana vitelor sau le impart pentru pomenirea celor morti. Tot ouale rosii ii aduna si pe cei vii.
Gestul daruirii oualor rosii a fost descris in Evanghelia dupa Luca.
Unele oua care erau sfintite in noaptea de Inviere, daca nu erau date rudelor, se pastrau langa icoane pana in anul urmator, de Paste.
In Bucovina, ouale specifice Sarbatorii Pascale, sunt numite "merisoare" si, in functie de culoarea cu care sunt vopsite, capata alt nume, precum: albastrele, rosete, verdete iar cele cu ornamente sunt numite incondeiate sau inchistrite în funcţie de metoda de decorare folosită.
Ornamentica oualor decorative este extrem de variata, ea cuprinde simboluri geometrice, vegetale, animale, antropomorfe, skeomorfe (unelte de munca) si religioase. Astfel, numai in ornamentarea geometrica deosebim simboluri si semnificatii precum:
- linia dreapta verticala = viata ;
- linia dreapta orizontala = moartea ;
- linia dubla dreapta = eternitatea ;
- linia cu dreptunghiuri = gandirea si cunoasterea ;
- linia usor ondulata = apa, purificarea ;
- spirala = timpul, eternitatea ;
- dubla spirala = legatura dintre viata si moarte.
Motivele folosite pentru închistrirea oualor sunt:
- floarea de Paste,
- Crucea Paştelui,
- cararea ciobanului,
- braul popii,
- brăduţul,
- frunza de stejar,
- ghinda,
- pestele,
- coarnele berbecului,
- creasta cocosului,
- grebla,
- sapa,
- calea rătăcită, pe care se spune că merg cei care au trecut în lumea de dincolo fără lumânare,
- Brâul Maicii Domnului,
- ochiul Domnului,
- Pommul raiului,
- fierul plugului,
- desagii popii,
- carligul babei,
- coada rândunicii – motive vechi, inspirate din viaţa cotidiană care, dacă nu ar fi continuate de fiecare generaţie, s-ar pierde pentru totdeauna.
Culorile folosite corespund şi ele unei anumite simbolistici:
• Rosu = simbol al sangelui, soarelui, focului, dragostei si bucuriei de viata.
• Negru = absolutism, statornicie, eternitate.
• Galben = lumina, tinerete, fericire, recolta, ospitalitate.
• Verde = reinnoirea naturii, prospetime, rodnicie, speranta.
• Albastru = cer, sanatate, vitalitate.
• Violet = stapanire de sine, rabdare, increderea in dreptate.
Mai demult, ouale erau vopsite in culori vegetale, astazi se folosesc mai mult cele sintetice, chimice.
Culorile vegetale erau preparate dupa retete stravechi, transmise din generatie in generatie, cu o mare varietate de procedee si tehnici.
Plantele, in functie de momentul cand erau recoltate, de timpul de uscare sau de modul in care erau combinate, ofereau o gama extrem de variata de nuante.
Extrem de diversificate si ingenioase sunt materialele si instrumentele folosite la decorarea oualelor. In functie de regiunile tarii, exista procedee specifice pentru realizarea oualelor decorative. In unele parti sunt folosite oua fierte, in alte zone cele golite de continut.
Oua decorative se mai fac cu vopselele in relief (Vrancea, Putna Sucevei), impodobite cu margele (Bucovina), din lemn (zona Neamt), din lut (Corund-Harghita) sau chiar din material plastic (Bucovina).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu