MORA, CASA NOASTRA

Prietenii vostri Mona si Radu va invita in casa lor!

Ati muncit din greu toata saptamana si ati vrea sa va relaxati in mijlocul naturii, departe de tumultul orasului, dar avand confortul de acasa...?
Prietenii vostri Mona si Radu va invita in casa lor!
Aveti de sarbatorit un eveniment in familie, v-ati adunat un grup de prieteni si vreti sa petreceti intr-un cadru intim...?
Prietenii vostri Mona si Radu va invita in casa lor!
Ati plecat din tara si va este dor de mancarea traditionala romaneasca, de traditii, de obiceiurile noastre...?
Prietenii vostri Mona si Radu va invita in casa lor!
Sunteti strain si vreti sa cunoasteti meleaguri, traditii si obiceiuri diferite de ale voastre...?
Prietenii vostri Mona si Radu va invita in casa lor!

sâmbătă, 27 iulie 2013

PINTILIE CĂLĂTORUL, HOTARUL DINTRE VARĂ ŞI TOAMNĂ

Obişnuiţi cu reperele temporale ale lumii de azi, am uitat, aproape cu desăvîrşire, hotarele calendaristice de altădată, hotare hărăzite, se pare, de însuşi Dumnezeu atunci cînd a creat lumea. Pentru a despărţi anotimpurile între ele şi pentru a le da nume, oamenii, luminaţi de Creator, au ţinut sub observaţie veacuri la rînd natura înconjurătoare. Aşa, spre exemplu, au ajuns să considere, la un moment dat, că sărbătoarea lui Pintilie călătorul era hotarul dintre vară şi toamnă, că tocmai acum, pe 27 iulie, „se întoarce crîngu (crugul cerului sau bolta cereasca) spre toamnă", cand puterea soarelui, după ce a atins apogeul, pârjolind totul în calea sa, începe să scadă.

Se „călătoreşte“ vara ca şi omul. 
Sfântul Ilie cel mic (sau cel şchiop), numit şi Sfântul Pantelimon, este un frate mai mic al Sfântului Ilie. El mijloceşte pe lângă fratele lui pentru ca acesta să nu trimită stihiile naturii asupra recoltelor. Pantelie sau Pantelimon este, de asemenea, un personaj mitologic cu importanţă meteorologică, care a preluat numele şi data sărbătoririi Sfântului Mucenic Pantelimon din calendarul ortodox de pe 27 iulie. Se spune că Pantelimon aduce grindină şi furtuni violente, care pot strica recolta.


Sărbătoarea de azi se numeşte în Moldova  si Bucovina, Pintilie sau Pentelei călătorul care nu este lipsit nici el de puteri asupra arşiţei.


Despre Pentelei se spune că este tămăduitor precum şi protector al călătorilor. 

În această perioadă, seceratul se sfârşeşte, încep să apară primele semne ale sfârşitului verii.


În legătură cu denumirea cea mai folosită a sărbătorii, Pintilie călătorul, este şi principala caracteristică a zilei de 27 iulie; astfel, există peste tot credinţa fermă că de la Pintilie călătorul „se călătoreşte vara".

 Această „călătorie",  plecare a verii era semnalată de cîteva evenimente vizibile pentru comunităţile arhaice, precum „cîrduirea" păsărilor migratoare, mai ales a berzelor,

 „pălitul" frunzelor, în special al celor de tei, care, se spune, acum „se întorc pe dos, jelind, astfel trecerea verii,

 dar şi de privitul oamenilor, la amiaza acestei zile, într-o strachină cu apă, aici putîndu-se vedea cum Sfîntul Soare stă pe loc cam o jumătate de ceas ş.a.


Sărbătoarea era ţinută pentru a proteja fructele de viermi şi pentru coacerea harbujilor, 

ca apărare de boli, pagube, rătăciri. Spre bucuria copiilor, în special, 

se fierb porumbi 

şi dovleci,

 acum toţi copiii având dezlegare la mere.

Sarbatoarea era ţinută de cei care călătoreau des 

şi de cojocari.

 
De aceea, altădată, se credea că la Pintilie călătorul „e mare jale în cer, căci  se desparte vara de toamnă, cum se desparte fiul de mamă", jelania aceasta strecurîndu-se adeseori şi în sufletele oamenilor.


Tristeţea mai era estompată de faptul că Pintilie călătorul apără vitele şi oamenii de multe boli, pe cei care-i ţineau ziua tămăduindu-i de arsuri sau de epilepsie ori ferindu-i de brumele prea timpurii.


Pe vremuri, în sîmbăta dinaintea sărbătorii sau, cum este în acest an, chiar în ziua lui Pintilie, se făceau praznice, dîndu-se de pomană mere 

şi pere, 

uneori cu felii de pîine, pentru sufletele copiilor morţi; dacă nu se făcea aşa, se credea că pruncii morţi nu vor putea mînca mere pe ceea lume. 
Motivaţia tradiţională a acestei sărbători se apropie de aceea a lui Sîntilie, ziua lui Pintilie călătorul fiind ţinută de frica trăsnetelor, grindinii, 

furtunii 

şi a secetelor; uneori, ziua era atribuită unei surori a lui Sîntilie, aceasta fiind cu mult mai rea decît fratele ei; se considera chiar că cel care muncea pe 27 iulie se ...călătorea, adică murea nu după mult timp. Interesant e că pe 25 iulie mai există în calendarul popular o sărbătoare numită Ana Ospenia, despre cei care îndrăzneau să lucreze acum spunîndu-se că adormeau, dormind trei zile, o săptămînă sau chiar ...somnul cel lung al morţii!


Despărţirea de vară se resimte după Sfântul Pintilie, „de aici şi o expresie sugestivă «se duce vara ca o pâine, vine iarna ca un câine»“, Să mai spunem că Pintilie, ca martor al călătoriei verii, o roagă să revină şi la anul tot aşa bogată.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu